فيسبوك تويتر RSS



العودة   مجلة الإبتسامة > الروايات والقصص > روايات و قصص الأعضاء

روايات و قصص الأعضاء تحميل قصص و روايات بأقلام كتاب و كاتبات مجلة الابتسامة



إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم August 6, 2010, 11:57 AM
 
Simle **أشياء من الطفولة** أرجو المشاركة بمواقف حقيقية من طفولتنا البريئة.. شاركوني

أحبائي الكِراااااااااااااااام
كل عام وانتم بكل خير وصحه وسعادة

تعالوا هنا نتشارك بمواقف حصلت لنا بالطفولة

والموقف اللي هيصوتوا عليه (يالهويييييييييه)

هياخد جايزة

مهوله

مصاصة
هههههه

هابدأ بنفسي

بس مش تضحكوا
بس خلاص



والدي كان عنده مكتبه كبيرة من الكتب الدينية والقصص والكتب الطبية
وانا كنت دايما احب القراية جداااااااا وبالليل والدنيا ضلمه اروح مكتبة بابا واخد اى كتاب عشان اقراه وطبعا من غير ماقوله عشان مش يزعق ويقول بهدلتي المكتبه ( تصرفات اطفال ههههههههه)
المهم لاقيت كتاب لونه براق وجميل أخدته وعنيكم ماتشوف الا النور اول ما عيني وقعت على العنوان تدفقت الدماء لعقلي الصغير واندفعت
اوقظ والدي وكان الحوار كالآتي
بابا ايه الكتاب دا وازاى يدخل بيتنا

وبصلي باب باستغراب : وانتي ايه اللي وداكي على مكتبتي وتاخدي الكتاب دون اذن

:انا اسفه لكن انا عايزه اعرف ازاى تجيب الكتاب دا هنا لازم ترميه

بابا يضحك:انتي اجننتي ..لا طبعا .. وانتى لازم تقريه

بغضب جامد مني: حضرتك بتقول لازم اقراه .. بعد ماعلمتني كلام ربنا عايزني اقرا حاجه زي دي .. لا انا مسلمه مش هقراه ابدا
انا عرفت ان اللي يقراه يبقى خلاص مش مسلم

والدي بحنان: عشان تبقي مؤمنه ومسلمه بجد لازم تقري الكتاب دا وتكوني مؤمنه بيه
الانجيل دا انزل على سيدنا عيسى ابن مريم ومش معني وجوده عندنا او لو قريناه نبقى مسيحيين
وربنا سبحانه وتعالى ذكر في قرآنه على لسان سيدنا عيسى ابن مريم
(وسيأتي رسولٍ من بعدي اسمهُ أحمد)
يعني بشر قومه برسولنا الكريم ..وربنا أمرنا اننا لازم نؤمن بدياناته أجمع ونكون على ملة الاسلام ..

وكان درس ليا فهمت منه قد ايه سماحة الاسلام وقد ايه الوعي لما يأمرنا ربنا اننا رغم معرفتنا بغيرنا انه مش على حق لكن نعامله معاملة كويسة
ولازم نعلم أطفالنا كل شيء عن الديانات الاخرى وعن دينهم حتى لا يمكنهم أبدا الحيد عن الصواب والحق

ايه الحكاية وحشه ولاّ ايه ...
معلش ان كانت غامقة افتحها المره الجاية
أسماء عبدالعزيز

يل مستنيه حكايتكم الجميلة
هههههههههههه
انا بضحك عليها مقدما
هههه



*
*
*
*
رد مع اقتباس
  #2  
قديم August 6, 2010, 12:07 PM
 
رد: **أشياء من الطفولة** أرجو المشاركة بمواقف حقيقية من طفولتنا البريئة.. شاركوني

فتحتها خالص اهوه
ههههههه

بصو بأه

مرة تانيه كان عندي لعبه جميلة أويييييييي
وكنت بحبها جداااااااا
اتكسرت مني وحزنت جدا جدا

ولما بابا شافني زعلانه
قالي
قولي
اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها

بصيت لبابا بضيق وقولت
هو انا لسه خلصت من المصيبه الاولانيه لما ربنا يبعتلي غيرها

ضحك بابا وقالي : دي معناها انه ربنا يعوضك خير عنها مش يبعتلك مصيبه غيرها ( ماتقولوش عني غبية آه اياكم انا سمعاكم .. بس كنت صغيرةههههههههه)

قولتله ازاي يعني (كنت لازم افهم كل شيء قبل ما أعمله وكانت اسئلتي كتير ورخمه هههههههه)

المهم بابا قالي :أقولك ياستي حكاية وانتي تفهمي
كان زمان ايام الصحابه
واحده اسمها ام سلمه وكان زوجها خير الزوج
ولما مات زوجها في الحرب مع المؤمنين حزنت جدا عليه
وجم أمهات المؤمنين يعزوها ولاقوها حزينه جدا فقالوا لها
قولي:اللهم أجرني في مصيبتي واخلفلي خيرا منها

قالت خلفهم وفي نفسها قالت بتهكم: وهل سيخلفني الله خيراً من أبي سلمه؟؟!!

وبعد شهور العدة ووقت غير بعيد أرسل رسول الله يطلب زواجها
فحينها قالت : نعم لقد خلفني الله خيراً من أبي سلمة

يا جماعة الحي ابقى من الميت ولاّ ايه
وصلت الحدوته ولا ملتوته دي كمان

*
*
*
__________________

رواية:
امنحينـــــي عـُــــــذراً



https://www.ibtesama.com/vb/showthread-t_239388.html

رواية انثى بقلب رجل


هنا

https://www.ibtesama.com/vb/showthrea...ml#post2721429










ممنوع وضع المدونات فى التوقيع // إداره المجله
رد مع اقتباس
  #3  
قديم August 6, 2010, 12:11 PM
 
رد: **أشياء من الطفولة** أرجو المشاركة بمواقف حقيقية من طفولتنا البريئة.. شاركوني

هاغمقها المرادي
استنوني
افتكر واجي
اصل الطفوله دي صعبة اوي
والزهايمر مابيرحمش
اققعدوا بالعافية
؟
عايزه اجي الاقي حكايااااااااااااااات
ومراجيح
وناس بتقع
وناس بتقول هيه هيه

هههه
قلبناها حضانه
يالله انشاء الله ماحد
حوش

باى

*
*
__________________

رواية:
امنحينـــــي عـُــــــذراً



https://www.ibtesama.com/vb/showthread-t_239388.html

رواية انثى بقلب رجل


هنا

https://www.ibtesama.com/vb/showthrea...ml#post2721429










ممنوع وضع المدونات فى التوقيع // إداره المجله

التعديل الأخير تم بواسطة احساس مرهف بالحب ; November 5, 2010 الساعة 04:25 PM سبب آخر: تعديل فى كلمة أنشاء الله .. لأنها تكتب هكذا وليست انشالله
رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
كتاب علم النفس النمو ( الطفولة و المراهقه ) أرجو المسآعده .. رمآآل أرشيف طلبات الكتب 3 December 6, 2009 11:57 PM
سؤال ....لماذا لا تقبل الفتاة ....أرجو المشاركة يوسيما مقالات حادّه , مواضيع نقاش 6 September 15, 2009 09:35 PM
محاولة شعريةمن تأليفى أرجو منكم المشاركة الباحثة عن السعادة شعر و نثر 2 February 28, 2009 10:34 AM


الساعة الآن 05:52 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 PL2
المقالات والمواد المنشورة في مجلة الإبتسامة لاتُعبر بالضرورة عن رأي إدارة المجلة ويتحمل صاحب المشاركه كامل المسؤوليه عن اي مخالفه او انتهاك لحقوق الغير , حقوق النسخ مسموحة لـ محبي نشر العلم و المعرفة - بشرط ذكر المصدر